Ticho.cz si právě čte: (3 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1668 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: O školství / Autor: Saša Zvonek

Sluchově postižený pedagog a jeho přínos pro děti

Spoustě dětí, především těch, které neslyší od narození, ani nepřipadá, že by byly nějak handicapované. Ve skutečnosti jsou, ale daleko důležitější je jejich subjektivní pocit.

„Zatímco nemoc se má léčit, postižení je dáno a člověk se s ním musí naučit žít. Musí je vnitřně přijmout, akceptovat, protože se stane trvalou součástí jeho života“ (Strnadová 1998, s. 12).Sluchově postižený pedagog pak může dětem v této oblasti poskytnou neocenitelnou službu. Je příkladem toho, jak se sluchová vada stala součástí jeho života a jeho osobnosti.

      je pro ně identifikačním vzorem
      je pro ně komunikačním vzorem
      zprostředkovává jim sociální chování, je jim v tomto vzorem
      je pro ně zprostředkovatelem kultury sluchově postižených

      pomáhá nalézt sebe sama ve světě slyšících i sluchově postižených. Je pro ně citovou oporou. Je vzorem k tomu, jak překonávat potíže, které porucha sluchu přináší, jak se s tím smířit a naučit se žít, jak to vnímat z té světlé stránky. Může dětem sdělit, jak reagovat v různých situacích, např. v čekárně  u doktora, navede je, jak si poradit a pomoci a nestydět se za to. Spousta sluchově postižených dětí se stydí za svoji vadu. Ne za fakt, že neslyší,ale za to, jak na tuto skutečnost reaguje okolí. Zde právě je sluchově postižený pedagog vítaným pomocníkem, poradí, jak takové situace řešit, jak k nim přistupovat ….
 
      sluchově postižený pedagog často rozumí sluchadlům a dalším pomůckám lépe, je-li jejich uživatel, a často tak může „zkontrolovat“ a pomoci v případě problémů se sluchadly dětí. Snáze díky vlastním zkušenostem odhalí závadu a najde rychlejší a účinnější pomoc. Doporučí dětem kompenzační pomůcky, zasvětí je do toho, co všechno existuje a jak se to dá využít (např. Internet, mobilní telefony, vibrační budíky, atp )

      má také díky své osobní zkušenosti větší cit pro uspořádání prostředí, v němž působí, lépe odhalí a odstraní překážky, které brání např. kvalitnímu poslechu (je-li např. nedoslýchavý a používá sluchadlo), nebo odezírání či sledování výuky apod. (světlo - oslnění, uspořádání a typ nábytku, ...). Slyšící kolegové si tyto věci často neuvědomují.


Saša Zvonek
 31.10.2002 16:38




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.