Ticho.cz si právě čte: (2 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1666 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: Nedoslýchavost / Autor: Alena Strnadová

Hlavní zásady komunikace se sluchově postiženým člověkem

III.


    Vybereme vhodné, klidné a dobře osvětlené místo, necháme sluchově postiženého člověka, aby si sám zvolil nejvhodnější místo k sezení.

    Světlo nesmí svítit do očí tomu, kdo odezírá, naopak musí být osvětlena tvář toho, kdo mluví. Musíme dbát také na to, aby v okolí nebyl hluk. 

    Musíme být otočeni tváří směrem k odezírajícímu člověku, nejlépe, pokud máme obličeje přibližně ve stejné výšce.

    Dodržujeme vhodnou vzdálenost, a když chceme začít mluvit, upozorníme na to sluch. postiženého jemným dotekem na paži nebo zamáváním, a počkáme, až nás zaregistruje.

    Řekneme předem, o čem budeme chtít mluvit a teprve potom začneme. Znalost tématu velice ulehčí odezírání. Na každou změnu tématu ho upozorníme. Nemluvíme dlouho, necháme často mluvit odezírajícího člověka, aby měl možnost si odpočinout! 

    Mluvíme výrazně a jenom trochu pomaleji než obvykle. Neslabikujeme, děláme krátké pauzy mezi mluvními celky. Nezvyšujeme příliš hlasitost, mluvíme přirozeně!

    Při mluvení si nedáváme ruce k ústům, nežvýkáme. Každá překážka zabraňující pohled na ústa ztěžuje odezírání!

    Ověřujeme si kontrolními otázkami, zda nám dobře rozuměl. Je lépe zeptat se přímo: „Co jsi mi rozuměl?“ neboť odezírající si nemusí být vědom toho, že něco porozuměl špatně. 

    Pokud nám nerozuměl, neopakujeme mu větu stejně, ale raději jiným způsobem. Doplníme informaci o další slova, která by mu pomohla rozpoznat smysl našeho sdělení.

    Necháme odezírajícího člověka často odpovídat na to, co jsme řekli. Z těchto odpovědí můžeme poznat, zda nám dobře rozuměl či ne.

    Při rozhovoru ve skupině, dbejme na to, aby odezírající dobře viděl na tváře všech lidí.

    Při jednání se sluchově postiženým člověkem, buďme citliví, trpěliví a pozorní, neodkazujme jej na pozdější dobu, když nás požádá o zopakování informace.


Alena Strnadová
 6.2.2003 11:46




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.