Ticho.cz si právě čte: (4 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1667 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: - / Autor: Saša Zvonek

Osobní zkušenosti

1.čast

Pro sluchově postižené děti může být přirozenější, je-li jejich učitel sluchově postižený. Proč? Vědí, co si mohou dovolit ve vyučování, vytváří se normální atmosféra, např. slyšícího učitele mohou klamat při písemné práci znakováním, nebo jinými domluvenými signály.

Ve škole pro sluchově postižené pracuji jako učitel již pátý rok. Myslím, že je to dostatečně dlouhá doba na to, abych mohl z hlediska sluchově postiženého učitele zhodnotit své dosavadní zkušenosti a použít je v této práci. Zaměřím se pouze na vztah mezi mnou a dětmi v rámci vyučování. Jsou to mé subjektivní pocity a dojmy, ne každý s nimi musí souhlasit. Objektivněji bude tato část řešena ve výzkumné části této práce, kde budou mít možnost se vyjádřit mí kolegové, a to jak sluchově postižení, tak i slyšící. Chtěl bych zde pouze zdůraznit, že je rozdíl mezi tím, je-li učitel nedoslýchavý, nebo zcela neslyšící, popř. ohluchlý. Ačkoliv jsem se těmito terminologickými rozdíly nechtěl hlouběji zabývat, v praxi je často nutné je zohlednit. Šíře rozepisovat se o nich nebudu, mnohé jsou zcela zřejmé. Rovněž ne všechny děti ve škole pro sluchově postižené mají těžší sluchovou vadu, nebo sluchovou vadu vůbec.

OSOBNÍ ZKUŠENOSTI POZITIVNÍ
Pro sluchově postižené děti může být přirozenější, je-li jejich učitel sluchově postižený. Proč? Vědí, co si mohou dovolit ve vyučování, vytváří se normální atmosféra, např. slyšícího učitele mohou klamat při písemné práci znakováním, nebo jinými domluvenými signály, které mohou být snadno přehlédnutelné. U sluchově postiženého učitele vědí, na čem jsou a tomu přizpůsobují situaci. Je to jako ve třídě slyšících dětí, kde je slyšící učitel – tam také děti vědí, na čem jsou a tomu přizpůsobují svoje chování. Tak dochází k vytváření, řekl bych, „přirozeného klimatu“ v té které skupině

  • snadnější komunikace mezi mnou a sluchově postiženými dětmi. To se projevuje jak při vyučování, tak i mimo ně, o přestávkách.

  • děti na mne více „dají“, jsem pro ně přirozenou autoritou.

  • chodí za mnou se svými osobními problémy, s nimiž by se jiným lidem nesvěřili. Z toho je patrná jejich velká důvěra vůči mé osobě. Mají pocit, že jim mohu často pomoci nebo poradit lépe, než by to zvládli dokonce jejich rodiče.  Příčinou je s největší pravděpodobností snadnější komunikace.

  • jsou ke mně otevřenější než k ostatním pedagogům, nebojí se přiznat věci, které by jinému těžko svěřili. Mají přede mnou menší ostych, když mají nějaký problém

  • nebojí se ptát na věci, které by se jiného nezeptali. Je to proto, že mají jistotu, že jimi formulovanou otázku pochopím tak, jak ji zamýšlejí, což pramení z toho, že je mezi námi daleko menší komunikační bariéra

  • v mých hodinách se chovají zcela přirozeně  a uvolněně, ptají se na věci, které je zajímají, interakce je daleko blíže diskusi, než jednostrannému výkladu

  • vím co přináší sluchová vada. Naučil jsem se ji brát z té pozitivní stránky, člověku nejenom bere, ale také dává. Mohu dětem předat ten optimističtější pohled, ukázat na pozitiva a pomoci jim vyrovnat se s touto odlišností. „Vyrovnat se s hluchotou a dokázat šťastně žít je pro každého jedince velmi důležité“ (Strnadová 1995, s. 16).

    Trochu zvláštní přínos. Sluchově postižený pedagog může být pro děti vzorem při používání sluchadel. On sám je jejich uživatelem a ukazuje dětem, že na tom není nic špatného, že není třeba se za to stydět, že je to zcela přirozená věc.


  • Saša Zvonek
     1.8.2003 11:03




    Diskuse ke článku:


     Nový příspěvek



     Nové příspěvky Vybrané příspěvky


      
    Vyber autora:
    Odborné články:
    Vyber téma:
    Hledej:
     


    Přidat novinku 
    Osobní zkušenosti1.čast
    Pro sluchově postižené děti může být přirozenější, je-li jejich učitel sluchově postižený. Proč? Vědí, co si mohou dovolit ve vyučování, vytváří se normální atmosféra, např. slyšícího učitele mohou klamat při písemné práci znakováním, nebo jinými domluvenými signály.
    1.8.2003, Saša Zvonek ...další info
    O SNĚHURCE
    Mezitím Sněhurka pořád čekala na srnky. Když už byl večer, chtěla se Sněhurka vrátit domů, ale nevěděla, kudy má jít. Sněhurka volala myslivce, ale myslivec nepřišel.
    29.7.2003, Petra Horáková ...další info
    Vyhlášení výsledků ankety !!!
    Tak a malé vyhlášení ankety o to, co se narodí Lucce a Sašovi je tady. Kdo
    tipoval, že se narodí holčička, tipoval správně! A tím pádem i novopečený
    tatínek, který také prorokoval holčičku. Verunka se narodila v pátek
    18.7.2003 a má se čile k světu. Podívat se na
    28.7.2003, Saša Zvonek (6 příspěvků v diskusi) ...další info
    Vztah dítěte k rodičům v různých věkových obdobích
    Období puberty bývá citlivým obdobím, kdy jedinec reaguje na jakékoli odchylky. Stává se, že se na určitý čas identifikuje s většinovou kulturou a kulturu Neslyšících odmítá. Slyšící veřejnost si často myslí, že intelekt Neslyšících je narušen. Domnívají se, že znakový jazyk nemůže být plnohodnotným
    28.7.2003, Simona Gavelčíková ...další info
    Poslední volná místa na tábor v Českosaském Švýcarsku9.8.-26.8.2003
    Má Vaše dítě prázdný program v srpnu? A Vy nevíte jak jej zaplnit? Neváhejte a přihlašte své dítě na tábor v kolektivu slyšících dětí, který pořádá SORDOS Brno a OS KOVO, ŠkodaAuto v nádherném prostředí Českosaského Švýcarska. Pro více informací majlujte, pište, volejte..
    Kontakt: David Zach
    13.7.2003, Barbora Housová ...další info
    Miniaturizace naslouchadel ?2.díl
    Člověk si uvědomí přítomnost mouchy ve chvíli, kdy slyší její protivný bzukot. A první myšlenka, která ho napadne je, že se jí musí zbavit - praštit, plácnout to je jedno, ale hlavně, aby už nebzučela.
    8.7.2003, Michal Holub ...další info
    I. pražská čajovna neslyšících"Veselé hrátky s čajem"14.7.2003 od 14:30hodin
    Čajovník Bohoušek oznamuje všem milovníkům čaje,že dne 14. 7. 2003 od 14:30 hodin bude čajovna otevřena!!!V tento den je připraveno soutěžní odpoledne plné překvapení!!!Soutěž je taktéž vhodná pro milenecké a manželské  páry.
    Program:
    14:30 otevření čajovny
    15:30 zahájení s
    3.7.2003, František Bohoušek Maxa (1 příspěvek v diskusi) ...další info

    <<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
    Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.