Ticho.cz si právě čte: (6 návštěvníků)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1666 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: - / Autor: Simona Gavelčíková

Adaptace slyšících dětí ve specifickém výchovném prostředí

Formou hry se snaží malému dítěti předvést, že jeden z rodičů nepřiběhne na jeho zavolání a nereaguje na každé jeho žvatlání radostně jako druhý rodič, který slyší. Dítě po nějakém čase tento princip pochopí a naučí se na sebe upozorňovat dotykem, mávnutím rukou nebo dupnutím.

K běžným rodičovským povinnostem přibývá neslyšícím rodičům několik problémů navíc. Zpočátku se zabývají otázkami, kdy jejich slyšící dítě pochopí, že rodiče neslyší, zda budou na jeho výchovu stačit a jak se bude učit mluvit? A co když svému dítěti nebudou rozumět?
Tyto starosti jsou ve většině případů zbytečné. Neslyší-li oba rodiče, dítě si brzy všimne, že na sebe rodiče musí vidět, aby si rozuměli a že dorozumívají prostřednictvím rukou. Snadno se přizpůsobí.
Odlišná situace je v případě, kdy jeden z rodičů slyší a druhý ne. O tomto faktu se zmiňuje STRNADOVÁ (1995). Z vlastní zkušenosti uvádí, že rodiče někdy experimentují. Formou hry se snaží malému dítěti předvést, že jeden z rodičů nepřiběhne na jeho zavolání a nereaguje na každé jeho žvatlání radostně jako druhý rodič, který slyší. Dítě po nějakém čase tento princip pochopí a naučí se na sebe upozorňovat dotykem, mávnutím rukou nebo dupnutím.
K podobným závěrům dospěla jedna paní tlumočnice, která mi sdělila svou zkušenost se svou dcerou: Když mojí dceři bylo asi 2,5 roku, tak při komunikaci používala jak znakový jazyk, tak mluvené slovo. Při rozhovoru s babičkou pochopitelně znakovala a artikulovala avšak bez hlasového projevu, když se však otočila na mě, okamžitě začala komunikaci v mluveném slově. Za povšimnutí stojí fakt, že ji nikdo neupozornil, jak má správně a dobře používat formu komunikace. Sama poznala, jak má ke komunikaci přistupovat.
Tato zkušenost potvrzuje, že i malé dítě, pokud je dostatečně vnímavé a bystré, záhy pochopí, jaký komunikační prostředek s danou osobou užít, aby mohlo sdělit své potřeby, pocity a přání a bylo mu zároveň porozuměno.


Simona Gavelčíková
 30.6.2003 11:16




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Adaptace slyšících dětí ve specifickém výchovném prostředí
Formou hry se snaží malému dítěti předvést, že jeden z rodičů nepřiběhne na jeho zavolání a nereaguje na každé jeho žvatlání radostně jako druhý rodič, který slyší. Dítě po nějakém čase tento princip pochopí a naučí se na sebe upozorňovat dotykem, mávnutím rukou nebo dupnutím.
30.6.2003, Simona Gavelčíková ...další info
Celkové shrnutí výzkumné části2.část
Většina dotázaných ze souboru sluchově postižených uvedla, že si myslí, že pro práci se sluchově postiženými dětmi je sluchově postižený, patřičně vzdělaný pedagog vhodnější, než stejně vzdělaný slyšící pedagog.
27.6.2003, Saša Zvonek ...další info
Červnová noc v Brně28.6.2003
BSN pořádá v sobotu 28. 6. 2003 "Červnovou noc", která trvá od dopoledne až do nočních hodin ...
... pod večerní oblohou ...

V prostorách Stacionáře neslyšících, Vodova 35, Brno - Královo Pole je zajištěn program:
9,30    šipky (dvojice), vklad 60 Kč
13,
26.6.2003, BSN ...další info
Miniaturizace naslouchadel ?1.díl
Moucha je ve skutečnosti malinký cizopasný hmyz s neuvěřitelně jednostranně vyvinutým sluchem, a to vědce v zásadě inspirovalo pustit se do výzkumu a vývoje nové generace naslouchacích "pomocníků" v nano rozměru.
25.6.2003, Michal Holub ...další info
Seminář "Mezinárodní znakový jazyk"27. - 29. 6. 2003
O minulém víkendu proběhla první část semináře spolu se Stevem Walkerem z Gallaudet Unoverzity, který účastníky seznamoval nejen s historií znakového jazyka, ale i s jeho mezinárodní podobou.
Druhý víkend bude zaměřen na praxi tlumočení, na etický kodex tlumočníka a zároveň na praktická cviče
24.6.2003, Národní rada tlumočníků a lektorů ZJ ...další info
O jirkovi a jeho třech psechPohádka v úpravě pro SP děti
Jirka pracoval u zlého sedláka. Protože Jirka už neměl rodiče, byl na něho sedlák zlý. Jirkovi se u sedláka nelíbilo a chtěl už několikrát odejít. Ale pracovala tu také Anička. Anička se Jirkovi moc líbila a měl ji rád. Jen kvůli Aničce Jirkaod sedláka neodešel.
Jednou Jirka p
23.6.2003, Petra Horáková ...další info
Videotelefon
Videotelefon vychází neslyšícím vstříc ve všech směrech. Hlavní jeho prioritou je, že umožňuje neslyšícím komunikovat v jazyce, který používají dnes a denně.
20.6.2003, Michal Holub (1 příspěvek v diskusi) ...další info

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.