Ticho.cz si právě čte: (3 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1666 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: Nedoslýchavost / Autor: Alena Strnadová

Jak pomoci nedoslýchavým studentům při studiu?

II.

        Několik námětů jak pomoci nedoslýchavým studentům je již uvedeno  v předchozím článku, ale za nejpodstatnější je považována vzájemná tolerance a ochota pomoci. Nedoslýchavému také velice pomáhá, pokud mu umožníme, vybrat si vhodné místo k sezení ve třídě podle svých potřeb. Zde se vyplatí vyučovat v menších místnostech, kde všichni mohou sedět pohromadě. Navíc jsou menší místnosti výhodné proto, že se v nich tolik nerozléhá zvuk, neboť je do určité míry pohlcován studenty.

 
        Velkou měrou může nedoslýchavému pomoci i ochota ostatních s vysvětlováním nepochopené látky, s poskytováním studijních materiálů nebo přednášek k opsání. Jak je již zmiňováno, je pro nedoslýchavého velice obtížné zároveň poslouchat a rozumět všemu, co je přednášeno a ještě navíc stíhat si vše potřebné zapisovat. Většinou zvládá vnímat, co se přednáší, ale už si nestíhá dělat poznámky, nebo si poznámky v rychlosti opisuje od souseda, ale už ztrácí přehled v tom, co učitel právě říká.


        Další problém, se kterým se nedoslýchavý může potýkat, je kolektivní  práce, kdy musí reagovat na mluvení ostatních studentů. Je to například při seminářích, kdy se rozvine nějaká diskuse k tématu a studenti mluví na přeskáčku. Často se v takovéto situaci nedoslýchavý ztratí po prvních několika větách a když chce sám nějak do diskuse přispět, tak se může stát, že řekne sice dobrou věc, ale v nesprávnou chvíli, neboť se debata už mohla posunout mnohem dál.


        Jedním z problémů bývá i architektonické řešení a vybavení učeben. Mnohým studentům by pomohlo zavedení indukčních smyček do učebny, kde mají výuku, nebo pokud to není možné, zapůjčení infračerveného vysílače a přijímače. Dále je dobré, aby při menším počtu studentů byly učebny uspořádány do půlkruhu, a ne do řad, což by vedlo k lepšímu rozumění ostatním spolužákům při seminářích. 
        Při zařizování učeben je důležité dbát také na to, aby byla katedra správně umístěna vzhledem ke studentům. Aby vyučující měl při výuce dobře nasvětlený obličej. Neméně je důležité, aby se vyučující seznámili s problematikou sluchového postižení a s možnostmi, jak zlepšit rozumění sluchově postižených studentů.
        Dalším výhodným krokem je odhlučňování učeben nebo tělocvičen a jiných velkých místností. Je to proto, že se zde zmenší výskyt ozvěny a zvuk je zřetelnější.  


Alena Strnadová
 5.2.2003 11:42




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Jak pomoci nedoslýchavým studentům při studiu?II.
        Několik námětů jak pomoci nedoslýchavým studentům je již uvedeno  v předchozím článku, ale za nejpodstatnější je považována vzájemná tolerance a ochota pomoci. Nedoslýchavému také velice pomáhá, pokud mu umožníme, vybrat si vhodné místo k sezení ve třídě podl
5.2.2003, Alena Strnadová ...další info
II. Společenský ples neslyšících očima realizátora
II. Společenský ples neslyšících, jejímž pořadatelem byla Česká unie neslyšících, slavil o předcházejícím víkendu veliké úspěchy podobně jako v loňském roce na Výstavišti. Celkem se plesu zúčastnilo 533 lidí!!!Pozvání přijali i známé osobnosti filmového a kulturního života jak ze světa slyšících, ta
5.2.2003, František Maxa (1 příspěvek v diskusi) ...další info
Silvestr Neslyšících ve fotografiích
foto silvestr 100 Klub mladých Neslyšících BYD z Brna a Česká unie neslyšících Praha uspořádaly od 27. prosince 2002 do 2. ledna 2003 společný Silvestr na horách. Strávili jsme jej v Lužických horách v severních Čechách na dvou chalupách blízko sebe. Sněhu bylo sice střídavě dost i málo, zato parta b
5.2.2003, Petr Pánek(3 příspěvky v diskusi) ...další info
Společenský ples Neslyšících
foto z plesu 2003 - 100Milí čtenáři, těm, kteří jste navštívili II. Společenský ples Neslyšících 31. ledna v EDENU, i těm, kterým to nevyšlo, nabízíme malou ukázku z fotogalerie. Vedle Tiché hudby, Alana Ptáčka či režiséra Jana Hřebejka a herečky Evy Holubové uvidíte například Martina Franceho s Veronikou
4.2.2003, Petr Pánek(5 příspěvků v diskusi) ...další info
Nedoslýchavý student a spolužáciI.

Toto téma považuji za velice důležité, neboť bez kladného vztahu se svými spolužáky je studium nedoslýchavého velice obtížné. Tato problematika se tentokrát týká nejenom lidí nedoslýchavých až od pozdějšího věku, ale nedoslýchavých studentů všech. To , jakým způsobem nedoslýchavý člověk stud

31.1.2003, Alena Strnadová ...další info
Cesta do Egypta očima neslyšícíchVyprávění Pavla Kučery a Kamila Panského

100x80Dne 7.2.2003 od 17 hodin ve Stacionáři České unie neslyšících, Dlouhá 37, Praha 1 se koná přednáška dvou neslyšících cestovatelů. Přednáška bude doprovázena projekcí fotografických snímků na plátno pořízené z nevšedních dnů Egypta. Symbolické vstupné je 10Kč na každého návštěvníka

29.1.2003, Alan Ptáček ...další info
Exkurz

Zajímavý je také pohled rodičů, kteří již mají s problematikou určité zkušenosti: „Při setkání s rodiči ze Švédska jsme slyšeli takovýto názor: „Také jsme někdy vkládali přehnané naděje do neslyšících učitelů. Zpočátku jsme si mysleli, že když děti dostanou neslyšícího učitele, bude jako Ježíš Kr

29.1.2003, Saša Zvonek ...další info

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.