Ticho.cz si právě čte: (3 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1666 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: Smyslové vnímání / Autor: Michal Holub

Naše smysly 2 - Oči a zrak

Oči jsou ze všech smyslů nejdůležitější. Vědci zjistili, že čtyři pětiny všeho, co si pamatujeme, je něco, co jsme viděli, od krásy zapadajícího slunce až po početní úkoly ve škole.
Ještě zajímavější je, že náš obraz se tvoří na ploše jen o něco větší než je poštovní známka. Je to plocha uvnitř oka, kde tento obraz rozpoznávají nervové buňky. Nervové buňky jsou roztroušeny v  sítnici, která vystýlá nitro oka. Existují dva speciální typy těchto buněk, a to tyčinky a čípky.
V  každém oku je více než 100 miliónů tyčinek. Tyčinky ?vidí? černobíle (ne barevně) a dobře fungují za slabého světla. V  každém oku je kromě toho asi 7 miliónů čípků. Čípky rozlišují barvy a jemné detaily, ale fungují jen za jasného světla. Pokaždé, když se světlo dotkne tyčinky nebo čípku, ?vyrobí? se nervový signál, který vycestuje podél hlavního nervu z  oka do mozku. Ve zrakovém centru se všechny tyto impulsy roztřídí a pak se poskládají dohromady. Černobílé a barevné obrazy se kombinují a stejně se zkombinují i obrazy z  obou očí. Oko jednoduše mění světelné paprsky v  nervové impulsy a vysílá je dále. Skutečným místem vidění je vlastně mozek.

Ze všech smyslových orgánů přijímají nejvíce informací z  okolního světa oči. Dokážou rozeznat tvary i barvy, světlo i stíny. Zkuste se zavřenýma očima najít obvyklou cestu kolem vašeho domu. Tak poznáte, jak moc oči potřebujete.

Barva očí
Prohlédněte si oči v  zrcadle. Jakou mají barvu ? To není barva celého oka, ale pouze duhovky, kroužku svalů v  oku.
Pracuje trochu jako okenní roleta ? když je tma, duhovka se rozevře, aby vpustila dovnitř víc světla. Když je světlo příliš ostré, duhovka se stáhne, aby oko chránila.

Jak vidíme
Paprsky světla procházejí rohovkou. Čočka paprsky soustředí a ty pak procházejí sklivcem oční koule a dopadnou na sítnici, která obraz vytvořený paprskem převede na nervový signál; ten je odeslán do mozku.
Rohovku tvoří průhledná vrstva, kterou do oka vstupují světelné paprsky.
Čočka soustřeďuje světelné paprsky na sítnici.
Drobné svaly pohybují oční koulí. Můžeme se dívat vlevo, vpravo, nahoru či dolů.
Celé oko pokrývá pevná bělima.
Sítnice přetváří světlo v  nervové signály.
Oko s  mozkem spojuje oční nerv.

Pláč
Nikdo přesně neví, proč pláčeme a slzíme. Když se nám do oka dostanou částečky prachu, oči nám začnou slzet, aby se vyčistily. Slzná tekutina normálně stéká dolů malými dírkami na vnitřní straně víčka do nosu. Proto musíme při pláči i smrkat.


Michal Holub
 29.11.2001 9:23




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Naše smysly 2 - Oči a zrak
Oči jsou ze všech smyslů nejdůležitější. Vědci zjistili, že čtyři pětiny všeho, co si pamatujeme, je něco, co jsme viděli, od krásy zapadajícího slunce až po početní úkoly ve škole.
Ještě zajímavější je, že náš obraz se tvoří na ploše jen o něco větší než je poštovní známka. Je to plocha uv
29.11.2001, Michal Holub ...další info
VÁNOČNÍ BESÍDKA
Pozvánka na Vánoční besídku školy pro SP v Brně
27.11.2001, Saša ...další info
Sluchově postižení pedagogové u nás dříve 1
Ve dvousetleté historii našeho školství pro neslyšící byly doby, kdy někteří absolventi Pražského ústavu pro hluchoněmé děti působili na této škole jako učitelé. Neslyšící maturant je dnes výjimkou a neslyšící učitel na našich školách pojem neznámý (In: O totální komunikaci I. 1987, s. 3).
27.11.2001, Saša Zvonek ...další info
Naše smysly a zajímavosti kolem nich 1
Jak získáváme informace o světě, který nás obklopuje ? Můžeme se dívat, poslouchat, čichat, cítit chuť a dotýkat se. Toto je pět hlavních smyslů. Oči, uši, nos, jazyk a kůže jsou hlavní smyslové orgány.
Ve skutečnosti máme více jak pět smyslů.

Dorozumívání

25.11.2001, Michal Holub ...další info
Sluchově postižení pedagogové v zahraničí 4
I v  Namibii mají sluchově postižené pedagogické pracovníky. Zde pracuje            ve speciální škole pro sluchově postižené a nevidomé děti ELUWA neslyšící vychovatelka, která kromě své pedagogické činnosti vede kurzy znakového jazyka pro rodiče a ostatní zájemce
22.11.2001, Saša Zvonek ...další info
Vývoj řeči - část šestá - poslední
Rodiče poslouchají, jak dítě mluví a pozorují, jak se on nebo ona vzájemně ovlivňují s  ostatními jedinci nebo dospělými. Naslouchají též, jak jejich dítě hovoří s  přáteli. Mohou si dokonce pamatovat, jak v  ten samý věk hovořil jejich starší sourozenec nebo jiný příbuzný.
20.11.2001, Michal Holub ...další info
Vývoj řeči - část pátá
Vaše dítě nyní věnuje pozornost krátkým povídkám a dokáže odpovědět na otázky, které se jich týkají. Dítě rozumí více tomu, co se říká doma než tomu, co se říká ve školce. Dítě dokáže velmi snadno komunikovat s  ostatními dětmi, ale i s  dospělými. Věty obsahují spoustu podrobností, ale tz
20.11.2001, Michal Holub ...další info

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.