Ticho.cz si právě čte: (4 návštěvníci)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2805 diskusních příspěvků!!1667 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: Vývoj řeči / Autor: Michal Holub

Vývoj řeči - část pátá

Vaše dítě nyní věnuje pozornost krátkým povídkám a dokáže odpovědět na otázky, které se jich týkají. Dítě rozumí více tomu, co se říká doma než tomu, co se říká ve školce. Dítě dokáže velmi snadno komunikovat s  ostatními dětmi, ale i s  dospělými. Věty obsahují spoustu podrobností, ale tzv. ?dospěláckých výrazů?. Když něco vysvětlujete nebo vyprávíte nějaký příběh vašemu dítěti, dítě na něj začne nabalovat nová témata nebo přimýšlet nové nápady, někdy i úplně nesrozumitelné, jak by mohl příběh pokračovat. Vaše dítě může mít stále ještě potíže s  výslovností některých hlásek jako jsou např.: s, r, l, v, ch,?, ale stále je velmi snadné pochopit, co říká.

Jak můžeme pomoci ?

Dá se ještě vůbec podporovat vývoj řeči v  tomto věku ? Ano, samozřejmě. Vždycky jakmile vaše dítě bude mluvit, věnujte mu co nejvíce pozornosti a dejte mu na vědomí, že ho posloucháte, chvalte ho a povzbuďte, když domluví. Předtím než začnete s  dítětem mluvit, ujistěte se, že vám věnuje plnou pozornost. Po vyslovení vaší myšlenky vyčkejte, dejte mu dostatek času, aby mohl na vaši řeč zareagovat. Jako již předtím se snažte věty skládat jen ze slov, u kterých jste si jisti, že dítě zcela chápe jejich pravý význam. Seznamujte ho pravidelně s  významem nových slov a hned je používejte v  kontextu. (Tento dopravní prostředek jezdí po silnici. Je to auto. Autobus je jiný druh dopravního prostředku. Dále máme vlaky a letadla.)

Pokaždé mu doporučte, ať žádá o vysvětlení slova nebo významu několika slov, kterým nerozuměl. Mluvte s  ním prostorových vztazích, př. významy slov mezi pod první na řadě? Pokračujte v  roztřiďování předmětů, osob a zvířat do kategorií. Zkuste kategorie roztřídit dále podle několika více specifických ukazatelů, př. kámen může být hladký ale i drsný, těžký, lehký, malý, velký. Znovu nechte dítě roztřiďovat předměty do kategorií, ale tentokrát se ho ptejte, proč to tak má být. Proč to tak rozdělil.

Zaměřte se na společenské vztahy a přibližte dítěti role a postavení na společenském žebříčku. Hrajte hry na domácnost, na doktora, používejte dialogů a převleků.

Pokračujte ve čtení historek se snadným dějem. Pomozte vašemu dítěti předpovědět, co by se asi tak mohlo stát v  další kapitole. Zkuste historky zahrát loutkami. Znovu zjišťujte, která část je pro něj oblíbená či pozoruhodná. Můžete též zjistit jeho nejoblíbenější písničku, televizní pořad či povídku.

Zvyšujte komplikovanost vět a obtížnost v  podání větných celků. Hrajte hru na ?Vyzvědače?. (?Hledám něco kulatého, co visí na zdi a ukatuje to čas.?) Pak dítě hádá, co jste asi popisovali, můžete mu věc ještě přiblížit několika dalšími klíči nebo nápovědami.

Dávejte vašemu dítěti tzv. dvoukroké pokyny. (?Vezmi si svůj kabát z  věšáku a obleč si ho.?) Podporujte ho ve vysvětlování, jak a co má udělat. (Když si hrajete na doktora, chtějte vědět co by udělal, kdyby přišlo dítě s  rodiči na kontrolu, jak by postupoval a rovnou hrajte roli dítěte.

Plánujte nahlas s  dítětem co budete celý den dělat, nebo večer komentujte to, co jste za ten den prožili. Můžete spolu naplánovat seznam potravin, které je třeba do domácnosti nakoupit, nebo spolu zorganizovat nějakou narozeninovou party. Chtějte vždy znát jeho názor. Zeptejte se ho, co si asi tak myslí, že by chtěl jeho bratranec či sestřenice k  narozeninám ? Jaký druh ovoce je potřeba kupovat k  uskladnění ?


Michal Holub
 20.11.2001 9:46




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Vývoj řeči - část pátá
Vaše dítě nyní věnuje pozornost krátkým povídkám a dokáže odpovědět na otázky, které se jich týkají. Dítě rozumí více tomu, co se říká doma než tomu, co se říká ve školce. Dítě dokáže velmi snadno komunikovat s  ostatními dětmi, ale i s  dospělými. Věty obsahují spoustu podrobností, ale tz
20.11.2001, Michal Holub ...další info
Sluchově postižení pedagogové v zahraničí 3
Ve Švédsku, Finsku, v  zemích, kde je již delší dobu intenzívně prosazována bilingvální metoda vzdělávání, je ve školství značné procento sluchově postižených pedagogů. Sama filozofie této metody to vyžaduje.
15.11.2001, Saša Zvonek ...další info
vanoce
8.12. se kona v Beroune od 10.00 tradicni setkani...mozna prijde i Mikulas
15.11.2001, Zdenek ...další info
Historie sluchové neuroprotézy
....výsledky pokusů byly povzbudivé, a tak r. 1980 existovalo na světě již několik pracovišť, která se vydala na cestu vývoje moderního kochleárního implantátu......
14.11.2001, Michal Holub ...další info
Srbsko - lezení u Berounky
...největší zážitek z lezení je, když jste nahoře a vidíte něco co odjinud není vidět a tak kdo nevyleze, ten také neuvidí.
12.11.2001, Tomáš Jelínek ...další info
Sluchově postižení pedagogové v zahraničí 2
Carl Oscar Malm (1826 - 1863) - ač sám neslyšící, založil v  roce 1846 první ústav pro neslyšící ve Finsku. Chodil do školy ve Stockholmu, kde se naučil švédsky a finsky, perfektně německy a anglicky a slušně se vyjadřoval i písemně.......
9.11.2001, Saša Zvonek ...další info
Onemocnění sluchu
V České republice byla v posledních pěti letech kochleární neuroprotéza implantována více než 80 pacientům, a to na Otolaryngologické klinice 1. Lékařské fakulty UK v Praze......
6.11.2001, Michal Holub ...další info

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.