Ticho.cz si právě čte: (5 návštěvníků)
   Na "Ticho.cz" najdete: 1381 znaků!!2807 diskusních příspěvků!!1668 novinek!!636 odborných článků!!173 fotek 
Odborný článek / Téma: Vývoj řeči / Autor: Michal Holub

Vývoj řeči - část první

Stupeň vývoje jazyka může být též ovlivněn způsobem, jakým lidé dítěti odpovídají. Například dětská komunikace by měla být založena na vizuálním kontaktu a komunikace pomocí očí....

Mnoho faktorů může ovlivnit vývoj dětského jazyka. Někdy může být vývoj řeči zpomalen, zatímco se dítě učí jiné dovednosti. Tou dovedností často bývá chůze či pouhopouhé stání. Jinak řečeno, převážná část dětské koncentrace a energie se soustřeďuje na dětskou motoriku a zbývá jen velmi malá rezerva pro vývoj řeči.

Na vývoj řeči může také velmi působit množství, hustota, pestrost a druh jazyka, který dítě slyší. Například jestli dítě odmalička slyší doma dva různé jazyky, jeho mozek se snaží učit dva různé zásobníky slov ? slovníky ? a též se učí rozdílnou gramatiku a často i smyslnost. To je samozřejmě mnoho práce ! To samozřejmě zabere více času, než začne dítě mluvit a často mu zpočátku jeden jazyk vyhovuje více než druhý.

Stupeň vývoje jazyka může být též ovlivněn způsobem, jakým lidé dítěti odpovídají. Například dětská komunikace by měla být založena na vizuálním kontaktu a komunikace pomocí očí. (Ó, jé, copak to tady máme ?) Rozvoj dětského jazyka se poté bude pravděpodobněji vyvýjet podstatně rychleji než u dítěte bez jakýchkoliv okolních podnětů.

Když se dětem ukončí vývoj řeči, jsou všichni v podstatě ve stejné fázi vývoje. Přesný věk, ve kterém se dítě naučí chodit je tedy u každého dítěte velice specifický, jelikož ho ovlivňují faktory řeči jako vývoj řeči, který ovlivňují faktory motorické, o kterých již byla řeč.

Od narození do jednoho roku

Dítě se nejdříve snaží komunikovat pomocí emocí, ovšem jediný prostředek, který mu k  tomu slouží, je dětský pláč. Rodiče se rychle snaží rozlišovat od sebe pláč, který označuje hlad, který označuje unavenost, a nebo který označuje mokrou plenku.

Po třech měsících?

Po třech měsících bude dítě otáčet svoji hlavičku za hlasy, bude rozeznávat hlas svých rodičů. Zároveň bude vyjadřovat své pocity pomocí mimických grimas. Svoji spokojenost vyjadřuje úsměvem? Bude se snažit opakovat zvuky, které uslyší.

Mezi čtvrtým a šestým měsícem
?
Dítě si začíná všímat více nových a zvláštních zvuků, jako jsou telefon a vysavač. Dítě reaguje na ?NE? a změny v  intonaci hlasu. Začíná věnovat pozornost hudbě. Zvuky, které dítě začíná vydávat se podobají žvatlání nebo breptání (babanana?). Když si hraje sám nebo s  rodiči často při tom různě brumlá či vyjekne. Snaží se komunikovat pomocí zvuků nebo různých gest, když něco potřebuje či vyžaduje.

Od sedmi měsíců do jednoho roku

Dítě začíná chápat důležitost a podstatu svého jména ? otočí se při jeho vyslovení či zavolání. Poslouchá nás, když k  němu hovoříme. Začíná rozpoznávat obecná slova jako jsou například: hrneček, šťáva, láhev. Začíná též chápat důležitost věty ?Pojď sem.?, a též na ni reaguje. Dítě napodobuje řeč a umí s  dětským přízvukem srozumitelně vyslovit jedno až dvě slova (máma, bába?). Poté začíná častěji využívat možnosti řeči ? zapomíná na úspěchy dětského pláči ? a vynucuje si pozornost tímto novým a převratným způsobem. Žvatlání seskupuje krátkou a dlouhou skupinu slabik jako je například mama a mááámááá.

Pokračování příště.


Michal Holub
 9.10.2001 10:12




Diskuse ke článku:


 Nový příspěvek



 Nové příspěvky Vybrané příspěvky


xkkpr
s4Yeh0  wdxsegtqueqw, [url=http://ybuzkmekbvrl.com/]ybuzkmekbvrl[/url], [link=http://xtuixdjjaolu.com/]xtuixdjjaolu[/link], http://qktlyxdchlcq.com/
IUPLIrKBVTXLn17:05:42 29.3.2013
odpovědět 
 
Re:fvrxpbw
pRfo5Z zboaqbafzmvt, [url=http://aqmhswykevks.com/]aqmhswykevks[/url], [link=http://iworgqoajehj.com/]iworgqoajehj[/link], http://usuorefnikxv.com/
PoQypxUalVJP23:43:31 26.4.2013
odpovědět 
blbec
proč nemluviví chodi po hospodách a žebraju ???
ty10:42:44 14.10.2010
odpovědět 
  
Vyber autora:
Odborné články:
Vyber téma:
Hledej:
 


Přidat novinku 
Vývoj řeči - část první
Stupeň vývoje jazyka může být též ovlivněn způsobem, jakým lidé dítěti odpovídají. Například dětská komunikace by měla být založena na vizuálním kontaktu a komunikace pomocí očí....
9.10.2001, Michal Holub (3 příspěvky v diskusi) ...další info
Osobní poznámka
Člověk, který nemá sluch, nebo je jeho sluchové vnímání nějakým způsobem poškozeno nebo deformováno, se nemusí vždy cítit jako postižený.....
8.10.2001, Saša Zvonek ...další info
Turistický pochod17.září 2001
Pochod jsme zahájili ve škole. Počasí moc nepřálo, už nevímkolikátý den po sobě pršelo (tohle letošní září??).....
4.10.2001, Saša Zvonek ...další info
Bořeň a Bára - pokračování
..a nejhezčí zážitek? .. ESTE LEN BUDEM MAT, KED VSETKO ZVLADNEM SAMA!
1.10.2001, Saša Zvonek ...další info
Tři podmínky pro zaregistrování zvuku
....se středním uchem spojeno takzvaným bubínkem ve středním uchu se nalézají malé kůstky (kovadlinka, třmínek?) střední ucho je s vnitřních uchem......
28.9.2001, Michal Holub ...další info
Kolečkazáří 2001
...nějaké závody ve škole, nebo na nějakém setkání třeba v Berouně, nebo prostě kdekoliv a s kýmkoliv,.....
27.9.2001, Tomáš (1 příspěvek v diskusi) ...další info
Postavení sluchově postiženého učitele 2
Velkou podporou pro sluchově postižené dítě se stává to, že kolem sebe vidí vzory, dospělé sluchově postižené, kteří jsou schopní, kteří jdou za svým cílem, kteří něco umí a již něco dokázali......
26.9.2001, Saša Zvonek ...další info

<<<   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   >>>  
Copyright (c) 2001-2006 NetPro systems, s.r.o.   All rights reserved.